Så får du "tydligen" MVG i allt!

I vintras när jag hade syslöjd för sista gången på terminen så gav mig min syslöjdslärare ett tips om en bok som heter MVG i allt, och som ska vara en bok som lär ut hur man ska få mvh i allt av en kille som gick ut gymnasiet med  just MVG i allt.  Men man kan ju inte räkna med att boken ska göra hela jobbet! utan det är ju en själv.

Här kommer några tips från boken MVH i allt av Raman Mehrzad.

1. Gör ett gott intryck på läraren

· Första intrycket är viktigt. Se till att synas, höras och märkas från början. Och att få MVG på ditt första prov.

· Var inte slarvig. Ha med dig alla böcker och kom inte för sent.


· Fjäska inte överdrivet, men uppför dig och var artig. Försök bli omtyckt och uppskattad av läraren.


· Tänk dig  själv hur du skulle vilja att en MVG-elev ska vara och var precis sån.


2. För att klara matteprovet

· Lägg upp en plan så du hinner göra alla tal i kapitlen du ska ha till ditt prov minst tre gånger.


· Se till att du verkligen löser ALLA tal i ett kapitel innan du går vidare.


· När du har löst alla tal i de kapitel du ska ha prov på börjar du om, gör alla talen och läser förklaringarna, igen. Gör dettta 3-4 gånger.


· En eller två dagar innan provet kollar du snabbt igenom alla kapitel och checkar av så att du klarar alla tal som finns.


· Det hela går ut på att du utan tvekan ska kunna lösa ett tal så fort du ser det. Tränar du många gånger på samma tal så får du den förmågan.


3. För att klara ett prov där du har många sidor att läsa, till exempel i historia.

· Ta reda på hur många sidor du behöver läsa och lägg upp en plan så du hinner läsa allt 5-6 gånger, redogöra för dig själv 2-3 gånger och slutligen läsa igenom allt en gång.


· När du har läst texten 5-6 gånger börjar du opm från början och läser upp varje sidas, styckes eller kapitels rubrik. Vet du vad avsnittet under rubriken handlar om slutar du läsa och redogör i stället för dig själv och ser vad du minns.


· Sen läser du stycket för att se vad du missade och vad du kom ihåg. Upprepa minst 2-3 gånger.


· Till sist: Läs igenom allt 1-2 gånger.




Kommentarer
Postat av: Hannaa

jo de är klart, det är ju "vardag" för er 08:or :P

hehe, men ja o min kompis drac k kaffe ett par ggr i sommar på ett trevligt ställe på drottinggatan, himla skojjiga killar som jobbade där!

faktiskt stockholmare här man ju är lite "otrevliga" men jag har bara bra att säga om er!

2009-02-23 @ 11:10:15
URL: http://rockhannaa.blogg.se/
Postat av: Jenny

Tack så mycket!

Och så får du ha en bra dag du med :)

2009-02-23 @ 11:11:05
URL: http://twistedpoetry.blogg.se/
Postat av: Hannaa

jag har inte sett ett enda avsnitt av deltävlingarna, är inte min musiksmak. det är de andra 3 ja ska åka med som vill till globen så ja hänger på så hänger de på mig på annat sen.... =)

men jag tror att de kan bli trevligt iaf när man väl är där.... du då? favorit?

2009-02-23 @ 11:17:08
URL: http://rockhannaa.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Tacl detsamma till dig. Ha en fortsatt bra dag!

Mvh / Madde

2009-02-23 @ 13:49:46
URL: http://beauchamps.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0