Krönika: Tillbaka till 50-talet

Vem bestämmer egentligen vad som är inne och ute i modevärlden? Att dittan och dattan ska och inte ska bäras i vår? Att jordnära färger som lila och brun är okej på hösten, medan pastellfärgerna regerar på våren. Vem är denna modeguru som bestämmer vad som ska hissas och vad som ska dissas? Vilka är trendsättarna och vilka är modeslavarna? Mitt huvud bubblar av både abstrakta och konkreta frågor vad gäller modevärlden och dess historia. Tänk om jag ville tillbaka till 50-talet? Om jag en dag bara kände för att sluta följa alla modetrender så slaviskt? Om jag klampade in i skolan med chock röda läppar, kurvig eyeliner och med Betty Boop som min allra största stilikon. Känslan och behovet av att sticka ut är enormt. Att själv kunna bestämma vad som är hett  och svett för mig, och slippa höra en massa tråkiga omedvetna skitungar klaga på att det är "ute" med röda läppar. Tack och lov så känner jag mig tillräckligt stark för att kunna gå i det jag tycker är snyggt utan att påverkas ett dugg av vad alla andra tycker.

Hur skulle t.ex. Lady Gaga se ut idag om hon valde bort plagg som allmänheten dissat totalt? Jo ingenting annat än en tråkig, extra ordinär alldaglig musiker.
Att folk ser ner på folk som vågar vara sig själva bevisar bara vilken osäker värld vi lever i. Det är inte så konstigt att alla ungdomar på högstadiet se likadana ut.

Om ni bara viste hur många negativa reaktioner jag fått för mitt alldagliga röda läppstift. Men jag har även fått minst lika många positiva. Jag är glad över att jag vågar utrycka mitt dagliga humör och min personlighet via mina kläder. Jag skulle idag hellre begrava mig själv levande än att följa någon annans trend.

Va den du är och bli den du vill vara!

Låt dig inte påverkas av alla andra! Det är så du kommer längst..


Skulle dö för Gagas vita axelvaddsklänning! synd bara att den skulle vara så uringad xD


Kommentarer
Postat av: Nilufer

Bra skrivet! :D

2010-02-05 @ 08:24:43
URL: http://nulleew.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0