Passacaglia

Jag har alltså som sagt valt att påbörja stycket passacaglia av Händel.  Passacaglia är en spansk form av passacale som betyder just "promenerande" Den har används mest i konstmusik/klassiskmusik och går för det mesta i tre fjärdedelar. Mitt sycke är som sagt skrivet av Händel men även J.S Bach, Arnold Schöbnerg, Alban Berg och Benjamin Britten har skrivit en del Passacaglior.
Men nu ska jag gå iväg och öva, och hoppas det går vägen! Funderar på att lära mig stycket och sedan prata med Klarika (min pianolärare i skolan) om jag skulle kunna framföra stycket på vår Bi-instrument konsert!♥
Ojoj vad man utvecklats när jag tänker efter. den dagen i Maj när jag var och gjorde mitt intagningsprov till Nordiska musikgymnasiet så spelade jag upp River Flows in you av Yiruma ni vet, och jag kunde inte ens den "snabba" delen i stycket utan körde bara halva stycket. Någonting som jag idag kan mer än utantill, och baktill, samtidigt xD Känns som att jag Utvecklats lika mycket på Nordiska under två månader som jag annars gjort under två år! Läskigt vad man kan utvecklats med övning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0