I`m back!

Nu är jag tillbaka i bloggandet igen.
Och TRO MIG! Här har det hänt mycket!
Skulle aldrig orkat blogga under all denna förjävliga tid.
Men nu känner jag att det är tillräkligt bra för att jag ska kunna fortsätta blogga som vanligt igen, och faktiskt på ett lite annurlunda sett än vanligt.


Mer om det kommer ni som läser märka imorgon hehe...
Kommer inte rikitgt ihåg när det var som jag slutade blogga men det var väll någon gång i början av Dec eller i slutet av November.

Så vad har jag då gjort under tiden?
jo jag har försökt ta reda på anledningen till att jag faller i deprisioner hela tiden och inte orkar med dem vanliga livsrutinerna.

Anledningen är helt enkelt min Dåliga självkänsla och INTE ¨dåligt självförtroende, jag har nog rätt så bra självförtroende och bryr mig inte så mycket om mitt utseende och mina presstationer.
Får jag bara G+ på ett prov så går inte hela min värld under.

Men hur som helst, vad är det som har gett mig så dålig självkänsla som jag ändå har idag har jag funderat på?

Jo Jag har  låtit mig kränkas av människor, tagit åt mig all den skit som finns här ute i världen, samt sugit åt mig av andras problem, har jämt ända sen jag varit en liten skit unge fått hård kritik av en del människor om hur jag är som person jämt fått höra dåliga grejor och INTe så ofta bra grejer över huvudtaget.
Efter ett antal besök hos Gloria så har det nu kommigt upp att det är det som under hela mitt liv vart mitt allra största problem..
jag har bara inte vetat om det själv, utan skyllt på andra saker, har tex för några år sen trott att jag ska bli lycklig om jag bara fåt den där väskan för 15 000kr, eller som nu bara för några månader sen, 43kg och jag är världens lyckligaste.
tack vare ett helvetes mycket tänkade och besök hos gloria vet jag att jag ALDRIG kommer kunna bli lycklig om jag inte förbättrar min självkänsla,
Jag ser mig själv verkligen inte som en bra människa, jag pratar inte mycket på lektioner eller räcker upp handen och så, vet ni varför? jo för hela klassen ska inte behöva sitta och lyssna på vad JAg har att säga.
jag låter andra människor köra med mig, tillåter andra att inte ha någon respekt mot mig, och vet ni varför?
jo för att jag knappt inte har någon respekt mot mig själv längre.
Jag gillar inte mig själv längre hur ska då andra kunna göra det?
och vad ger min dåliga självkänsla för negativa tecken på mig?

Jo jag blir tillbaka dragen
Pratar inte mycket eller högljut (mer normalt, skulle aldrig dra åt mig uppmärksamheten mer)
Tar åt mig av alla dåliga saker och tror inte på dem bra
Helt jävla socialt handikappad helt enkelt.


Jag vet att om jag inte gör någonting nu, så kommer min dåliga självkänsla förstöra grymt mycket för mig.
När jag var i Grekland i sommar och spådde mig, så stod det faktiskt att jag skulle kunna bli något stort men att jag kommer förstöra mycket för mig själv.
men jag trodde verkligen inte på det, och fortsatte på som vanligt. Idag vet jag nu vad kortet menade med det där och jag måste Öka på den annars kommer jag bara att förstöra ännu mer för mig själv, helt jäkla omedvetet desutom.
Lite konstigt men sant..det är helt enkelt nått jag fått lära mig med tiden.

Jag har kommigt på att genom att blogga om mitt vardagliga liv kanske det kan hjälpa mig att bygga upp min självkänsla, och kanske tillslut kommer jag kunna leva ett så normalt liv som möjligt, vilket jag absolut inte gör nu.
Allt jag vill med min självkänsla är att leva normalt och ingenting annat..

men hur som helst det där skrev jag mest för att ni skulle veta att jag nu lägger till en kategori i bloggen vid namn "Självkänsla" och snart är jag faktiskt redo att ändra Kategorin "Anorexi" mot "FD Anorexi" eller nått sånt hehe men mer om det skriver jag sen..

Här är lite Information jag hittat på nätet som just självkänsla..

Jonas Palm Vad är det som gör att får dålig självkänsla ?

Om vi hade kunnat kommunicera i våra dåliga stunder, skulle vi kanske fråga oss själva: "Varför bryr sig ingen om mig?", "Varför måste jag vara ensam"?, "Varför blir jag slagen, men inte min syster"? Alla dessa tankar hjälper till att ge näring åt dålig självaktning.
När den här typen av föreställningar blivit etablerade, är det som om vi sätter på oss ett par glasögon med vilka vi betraktar oss själva. Om vi har vuxit upp i en miljö med upprepade svek och brutna löften, är det helt naturligt att vi förlorar tron på oss själva och framtiden. Omedvetet börjar vi sätta tilltro till ödet istället för vår egen kapacitet. Det innebär också att vi tappar tron på framtiden, eftersom den aldrig blir som vi tänkt oss.


Det är därför helt naturligt att människor med låg självaktning gömmer sig bakom murar av misstroende och drar sig undan de dagar då de inte är tillfreds med sig själva. Rädslan för att misslyckas gör dem hårda mot sig själva. Det kan bli svårt för dem att tänka klart och antalet valmöjligheter för dem blir färre. När någon känner sig utan värde, väljer han eller hon att inte se de olika valmöjligheter som alltid finns tillgängliga. När människor upplever att de har låg självaktning, förväntar de sig ofta att bli "blåsta", trampade på och nervärderade av andra. Detta leder ofta till att de börjar betrakta sig själva som offer. Genom att förvänta sig det värsta, får man det också ofta som ett brev på posten - snacka om dilemma!




Många människor är förhindrade att vara stärkta av en god självkänsla. Upplevelser i barndom och/eller kriser eller påfrestande situationer längre fram i livet har istället bidragit till att ge dem en låg självkänsla. "Jag duger inte", "Jag är värdelös", "Jag gör aldrig någonting bra" är typiska tankar för en person med låg självkänsla.



Anledningen till varför självkritik gör mer skada än nytta

  • Självkritik lamslår dig och gör dig illa till mods - tänk dig att du har en kompis som har ett gott självförtroende och att du följer efter honom och hela tiden berättar om vilka misstag han gör. Tillrättavisar honom och säger "visserligen gjorde du det bra, men gör du som jag säger nu så blir det bättre i framtiden". "Bortse från det som gick bra och tänk istället på hur du kan förbättra dig" Så här kanske du tänker om dig själv mest hela tiden. Reflektera över på vilket sätt detta kan göra dig modfälld, vara demoraliserande och paralysera dina försök att växa och utvecklas.
  • Självkritik är orättvist - att vara självkritisk innebär att reagera på minsta lilla misstag, misslyckande eller felbedömning som om det berättade hela sanningen om dig. Var realistisk, ge dig själv ett erkännande för dina fördelar och styrkor likaväl som att erkänna att du har svagheter och brister.
  • Självkritik bortser från verkligheten - Förutom att kritisera dig själv när saker och ting gått snett, säger du kanske till dig själv att du borde ha agerat på ett annat sätt. Med facit i hand har du säkert rätt och du kan peka på saker som du gjorde fel. Men hur uppfattade du saken vi det aktuella tillfället? Se till omständigheterna som gällde. Du kanske var uttröttad och kunde därför inte tänka klart. Du hade kanske inte den information du behövde för att hantera situationen på bästa sätt. Om du i efterhand kan se klarare på situationen kan utnyttja insikten och ta lärdom av erfarenheterna. Om en liknande situation uppstår igen kan du ha en annan syn och dra nytta av dessa lärdomar.
  • Självkritik sparkar på dig när du ligger - Människor gör sig själva missmodiga då och då, och minskar sitt eget självförtroende ännu mer genom att kritisera sig själva för att vara osäkra, vaga, ängsliga och deprimerade. Men det är vanliga problem som nog skulle kunna drabba de flesta av oss under de rätta förutsättningarna.

"Terrormekanismer"

Ja, det finns författare som benämner självkritiska tankar så och de tar mycket energi från personen. För att kunna frigöra sig från dem så är det bra känna till följande:

  • Negativa förväntningar ("Du kommer aldrig att lyckas!") och fullt av "borden" ("Du borde verkligen ha tänkt på detta")
  • Ett självkritisk skiva som har hakat upp sig och spelas om och om igen i vårt inre och sänker självkänslan ("Du är värdelös").
  • Ständig jämförelse med andra där resultatet är givet negativt ("Pelle är duktig, men själv klarar jag ingenting.
  • Perfektionskrav som är omöjliga att leva upp till (Om jag inte kan göra jobbet perfekt är det ingen idé att försöka!)
  • Katastroftänkande, där vardagliga händelser upplevs som katastrofer. Det minsta misstaget kan få dig att tänka: "Jag är värdelös som misslyckades med en så enkel sak." Jag kommer aldrig att få något nytt jobb.

Drar jag förhastade slutsatser?

Människor med låg självkänsla är "bra" på att dra förhastade slutsatser som ger en dålig bild av dem själva.



Bota dålig självkänsla?

Jag undrar om det är någon som känner till någon metod som verkligen fungerar för att få bort dålig självkänsla. Går det att gå från att nästan vara socialt handikappad till att bli en social människa?

Du ser ner på och pratar skit om andra. En person med riktigt låg självkänsla kan bete sig fullkomligt hänsynslöst mot sin omgivning utan att förstå hur det sårar, medan han eller hon själv nästan blir tillintetgjord av en liten gliring.
Du går runt och känner dig som en bluff och tror att du snart kommer att bli avslöjad. Vi lever i en värld där många drivs av rädslan att bli påkomna som odugliga och otillräckliga. Vi vågar inte prata om det utan spelar teater för varandra.
Du gör saker (presterar) för att bevisa för andra att du kan, i stället för att göra det du vill. Är självkänslan låg vet man aldrig vad man är värd.
Du tycker du är ful och tror att du vore lyckligare om du vore snyggare. Något som ofta följer med låg självkänsla är konstigt nog självcentrering. Den gör att vi blir självupptagna och tror att allting har med oss att göra. Vi överdriver vår egen betydelse samtidigt som vi blir oerhört sårbara för andras kommentarer.
Du jämför dig ständigt med andra och du är bra bara om ingen annan är bättre.
Du ljuger för att göra dig själv mer intressant. Vi tror gärna att omgivningen ska tycka bättre om oss om vi förskönar lite. Vi ljuger också för att mörklägga tankar, känslor och handlingar vi inte kan stå för eller vars konsekvenser vi vill undvika.


 

Mer om just självkänsla kommer jag snart att publisera


PS: När det gäller bloggen så kommer jag börja blogga på alvar imorgon, och jag kan knappt vänta med allt jag bara vill säga!!
Men jag får helt enkelt vänta tills imårrn då jag också kommer att ändra lite på designen, vill vekrligen ha vort årets fula skolfoto från designen XD

// Carro




Så nu har jag lyckats komma igång med mitt första kvällsinlägg hehe mer om det kommer imorgon, då jag tänkte börja blogga på alvar hehe,

Men ni får ha en super trevlig kväll en tredje advent som denna

Ha det bra och GODJUL allihopa!!
Carro



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0