TheSims VS 2 & 3
Är det någon skillnad mellan dem olika spelen?
The Sims, eller bara Sims, är ett strategiskt relationsspel för PC skapat av Will Wright, utvecklat av Maxis och utgivet av Electronic Arts. Spelet är en simulation av de dagliga aktiviteter som en eller flera virtuella personer (Simmar) gör i en slags förort till SimCity.
Grundspelet som släpptes den 4 februari 2000 i USA (mars i Sverige) har i dagsläget sålt över 6,3 miljoner exemplar, vilket gör det till tidernas mest sålda PC-spel.
Det första spelets release har följts av sju expansionspaket och en uppföljare, The Sims 2 (med dess expansioner). Enligt en analys som gjordes i januari 2007 har spelet inräknat alla expansioner sålt över 70 miljoner exemplar världen över.[2] The Sims har även vunnit åtskilliga priser, såsom GameSpots 2000 års PC Game of the Year Award.
The Sims 2, amerikanskt datorspel skapat av speldesignern Will Wright, uppföljare till The Sims. Spelet kom ut i Europa den 16 september 2004 och i USA den 17 september 2004. Det som skiljer The Sims 2 från föregångaren är bland annat att barn växer upp i flera stadier, de börjar som spädbarn, blir sen småbarn, barn, tonåringar, vuxna och till slut åldringar. Dessutom finns ett "gensystem" som gör att barnet liknar föräldrarna.
Grafiken har förbättrats i förhållande till The Sims. Spelet finns till pc och Macintosh. Spelet finns även i olika utföranden till följande konsoler, Game Boy Advance, Nintendo DS, Gamecube, Playstation 2, Playstation Portable och Xbox.
Man kan spela i olika städer, som påminner om städerna i SimCity, och man kan utifrån mallar som finns i spelet skapa nya städer. Simmarna (figurerna i spelet) kan ta en taxi till köpcentra och andra "allmänna tomter" och handla kläder, mat med mera, äta och roa sig på andra sätt. De kvinnliga simmarna kan bli gravida (även män) med allt vad det innebär av illamående etcetera. Män kan dock endast bli gravida om de rövas bort av utomjordingar efter att ha tillbringat tid vid sina teleskop.
Skillnader mot Sims 1 [redigera]
En sammanställning av påtagliga skillnader mellan originalspelen The Sims 2 och The Sims, utan expansioner:
- Sims 2 är i 3D med fritt rörligt perspektiv och steglös zoomning, medan Sims 1 är i isometriskt perspektiv.
- Simmar växer upp och åldras i Sims 2.
- Veckodagar går i Sims 2, med omväxlande arbetsdagar och lediga dagar.
- En ny färdighet, städning, har tillkommit.
- Unika ansiktsdrag och hårfärg som går i arv till nästa generation.
- Flera olika maträtter, olika för frukost, lunch, middag och efterrätt.
- Ambitioner, som ger olika önskningar och farhågor. Om önskningar uppfylls så ökar ambitionspoängen och ger tillgång till bonusföremål. Uppfyllda farhågor ger negativa ambitionspoäng.
- Simmarnas kroppsform påverkas av träning och ätande.
- Träningskläder som används vid träning.
- Karriärsbelöningar - exklusiva föremål som blir tillgängliga under en karriär.
- Byggnader kan byggas med en grund. Man behöver i så fall en anslutande trappa för att komma in på entrévåningen
The Sims 3. Uppföljare till världens mest sålda spel. Enligt ett uttalande från Maxis är den planerade releasen 19 februari. Förutom en uppgradering av grafiken så utlovas detta (preliminärt) angående deras AI:
- Simmar kommer att ha sina egna normer och bete sig efter dem, rätta sig efter vad som är rätt och fel för sig själva.
- Simmar kommer att ha väldigt säregna och mer specifika drag än i The Sims 2, t ex att en Sim kan hata TV samtidigt som en annan älskar det, och interaktionen blir följaktligen att då den TV-älskande simmen sätter igång TV:n kommer den TV-hatande simmen och stänger prompt av den.
- Simmar kommer att planera i förväg till sin egen fördel. Till exempel att en Sim automatiskt bjuder in sin chef på middag därför att han vet att det kan komma att hjälpa honom.
Nu kan man även läsa på The Sims 3:s webbplats att simmarna kommer röra sig mer fritt i kvarteret, ha ett reglage för att bestämma kroppstypen - istället för två fasta - och man kommer kunna odla, jogga och andra liknande grejer som fanns i The Sims 2.
På Game Developers Conference[1] den 18-22 februari på San Francisco Moscone Center kommer Richard Evans (Electronic Arts) hålla ett föredrag. Här kommer han att beskriva mer om den AI-teknik som kommer att användas i The Sims 3. Du kommer dessutom att kunna placera möbler mer specificerat. Till exempel placera en fåtölj ut efter en snedvägg.