Dömma efter utseendet

Gud vad jag hatar alla fördommar vi människor har.
Vi Dömmer verkligen ALLTING.
Men tyvär så är det mänskligt, vilket vi människor inte kommer kunna göra något åt.
Men det jag tänkte ta upp och skriva lite om, är hur mycket vi människor dömmer folk efter det yttre.
Vi människor kan ju bara ta och kolla på en person och direkt tänka - gud vilken bitch, vilken skitunge han verkar va, hon är säkert hur falsk som helst, nej gud tar hon på sig sånna där hon måste ju vara helt rubbad, dem där är ju as fula ju.

ja typ sånt där pratar jag om.
nu för tiden känns det bara som att det är dem "modiga" personerna som idagens samhälle vågar vara sig själva.
Det finns tex massor av klädes plagg jag kanske tycker här hur snygga som helst, men som jag aldrig skulle våga ta på mig, tack vare - vad kommer alla andra säga nu?kommer folk kolla snett på mig?

Så fort man går ut på gatan och inte ser ut som alla andra, ja då kollar alla och kanske skrattar, eller så.
Inte för att det brukar hända mig nu eller så, men jag har sett folk som verkligen är HUR modiga som helst och vågar sticka ut och vara hur coola som helst och skiter i vad alla andra tycker.

De är ju Dem människorna som är så bra för att de, vågar vara sig själva, skiter i vad alla andra tycker, är på ett sätt dem vill, osv.
Men hur blir dem behandlade?
Jo i skolan tex är man annurluna ja vad händer då?
jo folk snackar skit, tycker man är konstig, och knäpp, ful osv.
Ibland undrar jag vart världen är på väg egentligen?
Själv Så ser jag nog ut som dem flesta andra när det gäller min klädstil, och så men det är klart att jag också kan känna att nej gud det där vågar jag inte ta på mig, jag tycker det är skit snyggt, men folk kommer kolla snett på mig.
Men det där är nog tack vare mitt dåliga självförtroende som jag är lite så. för egentligen är du ju så att vem fan bryr sig egentligen? om folk kollar?

Nej det jag försöka komma fram till, är att alla och då menar jag ALLA borde få vara sig själva, och skita i alla andra.
jag menar VARFÖR dömma någon efter utseendet.
vist en person ser lite annurlunda ut, osv, En annan kanske ser Farlig ut, en annan bitchig, en annan ser skit taskig ut och en annan ser allmänt konstig ut.
Men det betyder inte att man är det som perosn bara för det.
Men som jag sa, så tycär så funkar vi människor så att vi är jävligt dömande av naturen, och vi stöter bort dem som är annurlunda och inte passar in.
Det är TYVÄR naturligt men någonting som man iallafall kan påverka och försöka motverka så gott det går.
Till och med Djur funkar så att dem stöter bort dem som är annurlunda.

Men det ät också någonting som är i olika nivåer.
jag menar Jag har sett folk här i stockholm med tex en lite annurlunda stil, som alla kanske inte tycker är så snygg, en annan kommer med värsta korta kjolen, en annan är en 10årig flicka med 7cm klack, en annan en liten pojke med maskara och läppstift.
Och guud vad alla kollar på dem, så fort man inte ser ut som alla andra så dras blicken åt dem.
Men vet ni vad jag har märkt, det är inte så i Finland ELLER london.
Du kan gå ut med värsta Party kläderna för ett besök i shopping gallerian INGEN kommer kolla konstigt på dig, du kan istort sett se ut hur som helst, och INGEn kollar.
Jag kommer ihåg när jag var i finland för två år sen, när jag var just i en kris period då jag var så jävla feminim som det bara gick att vara. överalt jag än gick hade jag massor av smink på mig, snygga kläder, kanske lite översnygga nästan fest kläder osv. Försökte jag dölja något? Ja men då märkte jag att jag fick konstiga blickar på mig, det kan jag iförsig förstå IDag men då var det mest obehagligt.
Och jag kände att så fort jag kom till Finland det året så känndes det som om jag blev mer accepterad där på nått sätt
Först tänkte jag att det bara var jag som tyckte så och att det bara var något jag fick för mig.
Men nej då, jag ahr hört det från FLERA personer. I stockholm verkar En del folk har väldigt mycket imot folk som ser annurlunda ut, medans i andra länder som tex london och finland blir man accepterad även fast man är annurlunda eller bara ser annurlunda ut.
Men fördommar kommer ju ändå att finnas ÖVERAllt men kanske i lite olika grader osv.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0