Tips mot Sockersug!

En del av oss lider av det såkallade sockersuget och en del kan till och med vara beroende av socker. Här hemma har jag två personer som verkar lida av denna sockerhysteri och det är nämligen min mamma och min lillebrorsa Alex.
Det är godisätande varje dag annars blir dem totalt stortokiga och vet inte vad dem ska ta sig till. Då har det enligt mig gått allderles för långt.
När man som Alex äter Choklad till frukost, äter fruxo till lunch och sen småäter godis i stort sett hela dagen.
För några år sen var jag också där, då jag proppade i mig mängder av godis så fort jag kännde suget komma, och det ger inte bara en svajande blodsockernivå utan också hål i tänderna (som om vi inte viste det) Jag var jämt hos tandläkaren och borrade massa hål för ett par år sedan. Fast sen vart jag ju sjuk i ätstörnigen Anorexi i ungefär 2 år fram tills idag, vill inte gå in på det så detaljerat, men vill ni veta mer om det är det bara att kolla kategorin "Anorexi" i bloggen. Så då vart det inte något godisätande på ungefär 2 år och nu när jag är någurlunda frisk igen så har jag inte lyckats komma tillbaka till denna onyttiga Sockerhysteri.
Jag var i stort sett beroende av socker och började skaka så fortjag inte fick i mig tillräkligt med socker på en dag. Nu har jag lyckats bryta det beroendet men det har dock inte min mamma och Alex lyckads med än och dem verkar inte ha någon som helst motivation heller.

Men till er som verkligen vill bli kvitt ert sötsug, så har jag några tips som man kan fälja så att du inom 4 veckor är kvitt ditt sockersug! (kom ihåg att detta endast är för hälsoskäl, jag är inte ute efter att utesluta socker helt utan endast för att bli av med sockerberoendet för er som är det)

Först och främst ska du ha motivationen, du måste verkligen VILJA bli kvitt ditt sockerberoende och vara berädd att ofra en hel del livsmedel

Börja med att använda råsocker istället för vanligt vitt socker i tex The.

Ät bara godis två dagar i veckan ex fredag och lördag! Inte en godisbit mitt i veckorna. Blir sötsuget för stort så ta en frukt eller en näve nötter

Skrota alla sockerfällor som Risifrutti, saft, konsentrerade juicer, pålägg som skinka, vitt bröd, sockriga yoghurtar osv, tro inte att du är nyttigare för att du väljer en risifrutti istället för en bit choklad, de innehåller nämligen lika mycket socker!

Kom ihåg att dem två första veckorna är värst, sen så brukar det lägga sig en aning och tillslut kommer du knappt tänka på godis på vardgarna.

Tänk på att se fram imot de två dagarna då du får äta godis!

Tänk positivt

Ät enligt tallriksmodellen dvs ät fett, proteiner och kolhydrater till varje mål (annars blir inte kroppen tillfredställd och du kommer bli sötsugen)

Ät 5 gånger om dagen dvs två stora mål och tre mellanmål (strunta aldrig i detta, det kommer hjälpa dig att bli kvitt sockersuget)

Är du en sån som äter när du inte har någonting att göra (jag var en sån en gång i tiden) planera din dag redan på morgonen och se till att alltid ha någonting att göra tex blogga, träffa kompisar, plugga, äta mellis, rita, träna ja i stort sett vad som helst!

Tror nog detta var allt jag gjorde för att bli kvitt det sockerberoendet jag en gång i tiden hade! Hoppas det hjälper dig om du lider av samma sak!

ha en trevlig kväll!

Carro




Ta en frukt istället!



Kommentarer
Postat av: karin

Hej! Tack så mycket för den snälla kommentaren om mina klänningar :) dde var riktiga fynd vill jag lova! ;) kram karin

2009-02-20 @ 21:20:02
URL: http://bergea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0