En stor förebild!

 

Lånade boken av Malin för några dagar sen, och har total fastnat i den! Har inte läst ut den än, men är på god väg. Jag känner igen mig själv och så många i min omgivning när jag läser boken. Har ju tidigare läst boken -Du äger av Mia törnblom som också fashinerade mig väldigt mycket!
Hur är man egentligen när man har bra självkänsla? För ungefär två år sedan, hade jag själv väldigt dålig självkänsla! jag trodde att jag skulle bli lyckligare om jag gick ner i vikt och blev smal. Smal=lycklig var mitt livsmotto! Gosh så fel man kan ha! Det började med oskyldig bantning i 6an, men slutade på Anorexi klinik ett & ett halv år senare! Så fort mamma pratade i telefon, eller när jag såg folk på gatan som pratade med varandra, så tog jag förgivet att de snackade skit om mig! Jag trodde till och med att min egna mamma satt och snackade bakom ryggen på mig! allt detta berodde inte på någonting annat än dålig självkänsla! Andra beteenden man kan visa/ ha genom dålig självkänsla är:

# Man tror att allt handlar om sig själv man blir egocentrisk
# Man snackar skit om personer!
# Man "gillar" att starta bråk med personer för att få bekräftelsen
# Man kräver mycket uppmärksamhet
#Eller så är man rädd för att kräva uppmärksamhet
# Man mobbar!
# man håller på med destruktiva beteenden som att skära sig, svälta sig osv
# man känner sig inte värd att älskas...
# Allt man gör blir fel..

Mia berättar också om en föreläsning som hon hade en gång. Där rankar hon personer från 0-5 beroende på hur säker och bra självkänsla personen har! Hon själv beskriver sig som en 4a. När hon pratat klart inför människorna är det dags för Mia att sätta sig i publiken för att lyssna på sin kollega som är en stark 5a. Om inte mia jobbat på sin självkänsla så skulle hon gått från en 4a till en 2a efter att ha lyssnat på kollegans föreläsning. Om det är riktigt illa så går hon ner till -1! Då kommer hon inte vilja fortsätta föreläsningen utan  låta kollegan ta över helt o hållet. Hon kommer då att gå ner och sätta sig i publiken. Efter ett tag skulle hon säga någonting i stil med -Maria är ju bra men undra om hon inte har problem med sin man. har du tänkt på att hon ibland luktar lite svett? en person med låg självkänsla klarar inte av en person som är en 5a utan att försöka hitta något fel på ´henne. tycker du inte om dig själv och tycker du inte att du duger, så kommer du även leta fel på andra människor. En person med dålig självkänsla klarar inte av kritik utan att ta det som ett personangrepp!

Här har ni då bla anledningen till att jag inte tar åt mig av folk som försöker trycka ner mig genom elaka komentarer eller andra saker! Jag Själv anser mig i dagsläget som en 3a-4a! Människor som känner sig som någonting under det, kommer ständigt att försöka trycka ner mig. Det är i grund och botten deras självkänsla som spelar ett spratt där!

men man kan göra mycket för att öka på självkänslan. Boken ger en hel del bra tips som jag själv tänker börja följa. Mitt mål är att bli en klar 5a en dag!

Kommentarer
Postat av: Nilufer

Min förebild med!

2010-01-04 @ 22:56:38
URL: http://nulleew.blogg.se/
Postat av: Malin

Självkänsla nu- av Caroline Paraskevas Du är min förebild! <33

2010-01-05 @ 17:23:24
URL: http://soblondie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0